Helping Students Learn in a Learner-Centered Environment
Produktbeskrivelse
Før de går inn i høyere utdanning har de fleste studenter erfart en tradisjonell undervisningspraksis som er lærer-sentrert. Lærerne har som regel hatt kontroll over elevens læring, noe som har ført til at studentene i liten grad har hatt innflytelse på hva og hvordan de skal lære. For mange av dem vil møtet med en elevsentrert læringsmiljø være nytt, muligens ubehagelig, og kan til og med føre til motstand og fiendtlighet. Terry Doyle tar utgangspunkt i studentenes holdninger til og uvitenhet om elevsentrerte klasserom. Han forklarer at for å motivere studenter til å engasjere seg i denne praksisen, er det avgjørende først å klargjøre den underliggende rasjonalen, og deretter gi veiledning i hvordan de kan lære i et slikt miljø. Boken handler om hvordan man kan hjelpe studenter med å tilegne seg de nye ferdighetene og kunnskapene de trenger for å påta seg ukjente roller og ansvar. Den bygger på forfatterens omfattende erfaring med å lede elevsentrerte klasser, samt hans rådgivningsarbeid med fakultet.