Den internasjonale håndboken om undersøkelsesmetodikk gir en omfattende fremstilling av både tradisjonelle og nye metoder, og dekker alle sentrale metodologiske og statistiske spørsmål som er viktige for design og analyse av spørreundersøkelser. Med bidrag fra noen av verdens beste eksperter innen undersøkelsesmetodikk og statistikk, fungerer denne ressursen som en uvurderlig veiledning for innsamling av spørredatak og for å skape meningsfulle resultater. Boken presenterer eksempler fra et bredt spekter av land og omhandler blant annet hvordan man kan håndtere utvalgsdesign, formulere effektive spørreskjemaer, og foreta datainnsamling på Internett. Den inneholder en grundig gjennomgang av prosedyrene for flere metoder for innsamling av spørreundersøkelsesinformasjon og hvordan man best kan kombinere disse metodene for å tilpasse seg spesifikke situasjoner. Håndboken åpner med fundamentene for undersøkelsesdesign, som omfatter kilder til feil og etiske problemstillinger, og fortsetter med en seksjon som tar for seg designutfordringer samt nyttige tips for å skrive og teste spørsmål.