Boken 'Interpreting Literature With Children' er en nøye organisert og velskrevet ressurs som befinner seg i skjæringspunktet mellom to sjangere innen lærebøker: litteratursurvey og litterær kritikk. Den gir imidlertid ikke nok informasjon om hvordan barn møter og responderer på litteratur i det daglige klasserommet. Målet med denne boken er nettopp å belyse dette. Den begynner med å legge et solid grunnlag i begge tilnærminger og undersøker deretter flere metoder for å utvikle barns litterære tolkning gjennom samtaler, kultur, klasse og kjønn. Videre inkluderes kreative uttrykksformer som skriving, visuelle kunstformer og drama, noe som gir en helhetlig tilnærming. Resultatet er en balansert ressurs for lærere som ønsker å utdype sin forståelse av litteratur og litterær engasjement. På grunn av sitt beskjedne omfang og pris, samt en kontinuerlig fokus på hvordan øke studentenes engasjement med litteratur, er denne teksten nyttig både for lærerstudenter og etablerte lærere innen barnebøker og språkfag.