Boken "Learning and Awareness" er et resultat av over 25 års systematisk forskning på læringsopplevelser utført av et forskerteam som har forsøkt å forklare de åpenbare forskjellene mellom mer eller mindre vellykkede læringsprosesser i utdanningsinstitusjoner. Denne boka gir innsiktsfulle svar ved å avdekke kritiske forskjeller i strukturen av elevens bevissthet, samt viktige variasjoner i elevens oppfatning av verden. Forfatterne gir en grundig fremstilling av de empiriske funnene som fører til teoretiske innsikter, og de drøfter den spesielle formen for kvalitativ forskning som har blitt anvendt og utviklet. Den formen for læring som studeres anses å være den mest fundamentale, der endringen skjer i elevens måte å se, oppleve, håndtere og forstå aspekter av verden på. Boken understreker behovet for grundig analyse av læring relatert til spesifikke fagområder, individuelt konstruksjon av kunnskap, og hvordan denne kunnskapen er forankret i sosiale og kulturelle kontekster.