Boken "Making Sense of Children's Drawings" formidler et grunnleggende budskap: Barn lærer å tegne ved å tilegne seg stadig mer komplekse og effektive tegneregler. Denne prosessen minner om språkinnlæring, hvor barna bruker disse reglene kreativt og skaper uendelige uttrykk med begrensede midler. Å lære å tegne er således, i likhet med språklæring, en av de mest betydningsfulle prestasjonene i menneskets utvikling. Gjennom teorier om persepsjon utviklet i andre halvdel av det 20. århundre, presenterer Willats en ny teori om barns tegninger som tar høyde for deres mange merkelige egenskaper. Tidligere teorier har inneholdt verdifulle innsikter, men nyere fremskritt innen språk, syn, filosofi og kunstig intelligens gir oss nå verktøyene til å løse de mange motsetningene og forvirringene som preget de tidlige skrifter. Boken er tilgjengelig for psykologer, kunstnere, lærere i grunnskolen, og foreldre til både talentfulle og normale barn.