For at bedrifter skal oppnå suksess, er det helt avgjørende at ledelsen har en dyp forståelse av hvordan kompetanse utvikles, samt hvordan den kan utnyttes og knyttes til selskapets målsettinger. Når toppledere er i stand til å mestre dette, øker sjansen for at de ansatte opplever større tilfredshet i sine arbeidshverdager. Økt tilfredshet oppstår fordi kompetanse ofte får en sentral rolle i organisasjonen, med et særlig fokus på å motivere ansatte til å tilegne seg ny kompetanse, fremme sunn intern mobilitet og støtte opp om organisatorisk læring. Positiv håndtering av kompetanse resulterer i de fleste tilfeller i en vinn-vinn-situasjon for både bedriften og individet. Denne boken tar for seg hvordan både enkeltindivider og organisasjoner kan bli mer effektive i utviklingen og utnyttelsen av kompetanse. Den utforsker to perspektiver på kompetanse og knytter dem sammen i en kontekst preget av prosjektdrift og kunnskap. Det første perspektivet omtaler 'Lemon,' som setter fokus på den enkelte medarbeiders kompetanse og den rollen denne har i organisasjonen.