On Privilege, Fraudulence, and Teaching As Learning
Produktbeskrivelse
Fra en av verdens fremste stemmer innenfor diskusjoner om hvit privilegium og antirasistisk arbeid, presenteres denne samlingen av essays som utforsker kompleksitetene rundt privilegium og makt. Boken er delt inn i fire deler der hver del eksemplifiserer Peggy McIntoshs evne til å kombinere personlige erfaringer med systematiske perspektiver for å belyse makt på uventede måter. Den første delen inneholder McIntoshs klassiske og innflytelsesrike essays om privilegium, som omhandler systemer av ufortjent fordel som er knyttet til systemer av undertrykkelse. Den andre delen hjelper leserne med å forstå at følelser av svindel kan pålegges oss av hierarkiske kulturer, snarere enn å være et resultat av egne svakheter eller mangler. Tredje del presenterer McIntoshs Interaktive Fase Teori, som fremhever fem ulike verdenssyn, eller holdninger til makt, som påvirker skolepensum, kulturelle verdier og beslutningsprosesser om handling. Boken avrundes med kraftfulle innsikter fra SEED, et kollegastyrt utviklingsprosjekt for lærere som gir enkeltpersoner og institusjoner mulighet til å arbeide sammen mot rettferdighet og sosiale endringer.