Boken "Performance and Phenomenology" gir en aktuell og dypdykkende drøfting av de intervensjoner og spenninger mellom to omstridte og kontroversielle felt, nemlig performance og fenomenologi. Gjennom internasjonale casestudier kartlegger den et voksende landskap av kritisk teori og scenisk praksis i det 21. århundre. Ved å bygge videre på de grunnleggende tekstene fra begge felt som etablerte performativiteten av oppfatning og kognisjon, følger "Performance and Phenomenology" en tradisjon som anser erfaring som grunnlaget for eksistens og mening. Boken anerkjenner historikken og de kritiske motargumentene mot fenomenologisk metode, samt mot performance som et studieområde og en kategori av kunstnerisk produksjon. Den tilbyr en innføring i sentrale tenkere samtidig som den utvider deres ideer gjennom et variert utvalg av casestudier. Temaene som tas opp spenner fra bruken av døde dyr i performance, skuespillutdanning, de juridiske implikasjonene av en fenomenologisk tilnærming til hvordan vi går, til snittet mellom digital og analog oppfatning.