I boken "Professional Collaboration with Purpose" dykker Amanda Datnow og Vicki Park ned i hvordan profesjonelt samarbeid kan fremme en dypere læring for både elever og lærere. Til tross for at mange skoler og utdanningssystemer legger til rette for lærersamarbeid, opplever de ofte at de ikke når sine mål om å forbedre undervisningen og læringen. Denne boken tilby en klar og praktisk veiledning for å skape de rette betingelsene for samarbeid, hvor lærere blir motivert av, snarere enn motarbeidet av, felles arbeid. Forfatterne undersøker hvordan samarbeidsmiljøer kan gi en plattform for å håndtere de uunngåelige utfordringene som følger med den stadig skiftende undervisningspraksisen i en tid preget av ansvarlighet. De viser hvordan lærere kan oppleve motivasjon, inspirasjon og energi, både individuelt og kollektivt, gjennom samarbeid for å forbedre elevens læring. Til syvende og sist demonstrerer de hvordan styrking av læreres samarbeidsevne bidrar til å bygge rettferdige og kvalitetssikrede læringsmiljøer.