Ved å betrakte barn som aktive aktører og gjennomføre empirisk forskning på barns handlingsrom, har Barndomsstudier oppnådd betydelig innflytelse på en rekke akademiske disipliner. Dette har gjort handlingsrom til et sentralt begrep innen Barndomsstudier, med artikler om emnet publisert i håndbøker og leksika. "Reconceptualising Agency and Childhood" er den første samlingen som er helt dedikert til det sentrale begrepet handlingsrom innen Barndomsstudier. Bidrag fra eksperter på området dekker teoretiske, praktiske, historiske, transnasjonale og institusjonelle dimensjoner av handlingsrommet, og gjenoppveker diskusjonen samt introduserer både grunnleggende og moderne sosiologiske perspektiver til forskningsfeltet. Spesiell oppmerksomhet rettes mot å koble sammen handlingsrommet i samfunnsvitenskapene med Barndomsstudier, og vurderer både de teoretiske grunnlagene og praksisen når det gjelder forskning på handlingsrom. Empiriske case-studier blir også utforsket, med fokus på barnevern og skoler.