Referensiell kommunikasjon refererer til kommunikative handlinger, vanligvis muntlige, der informasjon utveksles mellom to talere. Denne utvekslingen av informasjon er ofte avhengig av vellykkede referansehandlinger, der enheter (både menneskelige og ikke-menneskelige) identifiseres (gjennom navngivning eller beskrivelse), plasseres eller flyttes i forhold til andre enheter (ved å gi instruksjoner eller retninger), eller følges gjennom sekvenser av steder og hendelser (ved å gjenfortelle en hendelse eller en narrativ). Disse 'aktivitetene' er typiske eksempler på hendelser som vanligvis omtales som 'oppgaver' innenfor feltet for andrespråksstudier. Oppgavene kan være ekte oppgaver man møter i hverdagen eller pedagogiske oppgaver spesifikt utviklet for bruk i andrespråksklasserom. Denne boken gir en omfattende dokumentasjon og beskrivelse av den betydelige eksplosjonen av oppgavebasert forskning innen språkinnlæring. Den presenterer opprinnelse, prinsipper og mer på en kortfattet, men lett tilgjengelig måte.