Boken 'Researching Second Language Classrooms' fungerer som en uvurderlig ressurs for lærere som ønsker å forbedre sin undervisning gjennom forskning. Den gir en grundig innføring i forskningsmetoder som lærere kan benytte for å undersøke egne klasserom, og dermed bli mer effektive i sin yrkesutøvelse. Ved å bli kjent med klasseromsbaserte forskningsmetoder, vil lærerne ikke bare kunne gjennomføre egne undersøkelser, men også bedre kunne vurdere og kritisk analysere eksisterende forskning. McKay understreker gjennom hele boken at valget av hva læreren ønsker å undersøke, vil avgjøre hvilken forskningsmetode som er mest hensiktsmessig. Hver kapittel inneholder aktiviteter som oppfordrer leserne til å anvende de metodene som beskrives, ofte ved å analysere forskningsdata. *Kapittel I, Klasseromsforskning, introduserer leseren for de viktigste forskningsformålene og forskningstypene relatert til klasseromsforskning, forskjellen mellom kvantitativ og kvalitativ forskning, formuleringen av forskningsspørsmål og forskningsdesign, samt etiske problemstillinger i forskning. *Kapittel II, Forskning på lærere og elever, presenterer forskningsmetoder som kan brukes til å undersøke både læreres og elevers opplevelser og interaksjoner.