Håndboken "Role-Playing Game Studies" samler for første gang forskning om rollespill (RPG) fra flere disipliner, kulturer og medier i én tilgjengelig utgave. Mer enn 50 fremtredende forskere har bidratt til verket, som sporer utviklingen av RPG-er fra krigsspillens tidlige forløpere, via bordrollespill som Dungeons & Dragons, til veksten av live action-rollespill og moderne datarollespill samt flerspiller nettspill som Fallout og World of Warcraft. Hvert kapittel gir en grundig gjennomgang av perspektiver, konsepter og funn fra sentrale fagområder som ytelsesstudier, sosiologi, psykologi, utdanning, økonomi, spilldesign, litteraturstudier og mer. Andre kapitler integrerer innsikter fra RPG-studier rundt generelt betydningsfulle emner som transmedial verdensbygging, oppslukking, transgressiv lek og forholdet mellom spiller og karakter. Hvert kapittel inkluderer definisjoner av viktige begreper og anbefalte lesninger, som hjelper både entusiaster, studenter og forskere som er nye innen RPG-studier til å navigere bedre i dette fascinerende feltet.