Denne boken tar sikte på å utforske begrepene selvet, selvtillit og relaterte termer fra både en utdanningsmessig og psykologisk synsvinkel. Spesielt fokuserer boken på å utvikle en modell for selvkonsept og dens korrelater, som vurderer dimensjonaliteten av selvkonseptet. Videre gjennomgår den tester knyttet til selvkonsept, diskuterer forholdet mellom selvkonsept og andre variabler, særlig oppnåelse, beskriver utviklingen av selvkonseptet, og evaluerer programmer designet for å styrke dette. Gjennom hele boken legges det vekt på å systematisere en rekke studier ved hjelp av nyere metodologiske fremskritt som meta-analyse og analyse av variansstrukturer. Etter å ha presentert en konseptuell modell for selvkonseptet, inneholder boken forskjellige eksperimentelle og statistiske diskusjoner knyttet til modellen. I motsetning til mange andre modeller, er påstanden her at denne modellen ikke nødvendigvis er den beste, men at den kan fungere som en nyttig 'klesheng' inntil en bedre modell blir utviklet.