Denne boken samler internasjonalt anerkjente forskere fra forskjellige teoretiske perspektiver på elevers selvregulering av læring. I verket blir ulike teorier om hvordan studenter blir selvregulerte lærende sammenlignet, med fokus på deres konseptuelle opprinnelse, vitenskapelige form, forskningsproduktivitet og pedagogisk effektivitet. Dette er den eneste omfattende sammenligningen av ulike klassiske teorier om selvregulert læring som er tilgjengelig i bokformat. Den første utgaven, som kom ut i 1989, presenterte beskrivelser av forskjellige teorier, inkludert operant, fenomenologisk, sosial læring, viljesbasert, Vygotskijansk, og konstruktivistiske teorier. I den nye utgaven vurderer de samme prominente redaktørene og forfatterne igjen disse klassiske modellene i lys av et tiår med fruktbar forskning. I tillegg inkluderer den et informasjonsbehandlingsperspektiv, noe som reflekterer perspektivets økende betydning. Modeller for selvregulering har vist seg spesielt attraktive for lærere, trenere og veiledere som søker etter effektive strategier for å støtte studentenes læring.