Boken "Teaching Philosophy" tar for seg utfordringen med å undervise innføringsemner i filosofi, et fag som ofte vekker både lidenskap og forvirring blant studenter. For mange kan filosofi være en dør til dype tanker, mens andre føler seg overveldet av kompleksiteten. Hvordan kan universitetslektorer møte denne utfordringen og engasjere alle studenter, uansett deres utgangspunkt, slik at de både forstår og får glede av faget? I løpet av nesten et tiår har den anerkjente filosofen og læreren Steven M. Cahn utviklet et attenukers kurs for doktorgradsstudenter, der deltakerne forberedes på å undervise på bachelor-nivå. Resultatene har vært bemerkelsesverdige; institusjoner som har implementert disse nyutdannede instruktørene har rapportert om en betydelig økning i studentinteresse for faget. Cahn systematiserer essensen i dette kurset i denne boken, og tar opp temaer som angår alle akademikere, uavhengig av fagfelt. Blant emnene som belyses, finner vi lærerens ansvar, nøkkelen til effektiv undervisning, tilnærminger til oppgaveinnleveringer, eksamener og vurderinger. Videre gir han forslag til hvordan administratorer kan vise at de tar undervisning på alvor. De første sju kapitlene samt det avsluttende, fjortende kapittel gir en omfattende oversikt over disse viktige aspektene ved undervisning.