Horror sjangeren blir ofte avfeid som masseunderholdning eller lavhåndverk som gir kortvarige spenninger. Skrekkfilmer er kjent for å være blodige, grusomme og urovekkende, noe som får noen til å hevde at de har dårlige moralske effekter ved å oppfordre seerne til å imitere den cinematografiske volden eller ved å bli desensitivisert mot grusomheter. I "The Naked and the Undead: Evil and the Appeal of Horror" tar Cynthia A. Freeland et oppgjør med både estetisk forakt og moralsk fordømmelse ved å fokusere på utvalgte, viktige og avslørende filmer. Hun viser hvordan sjangeren har evnen til å gi dyp filosofisk refleksjon over eksistensen og naturen av ondt, både menneskelig og kosmisk. Ved å utforske disse filmene, argumenterer hun imot en rent psykoanalytisk tilnærming og velger i stedet å benytte både feminisme og filosofiske perspektiver. Hun undersøker hva det er ved disse filmene som fremkaller spesifikke reaksjoner hos publikum, og hvorfor responser som frykt og aversjon til slutt kan oppleves som behagelige. Freeland er spesielt opptatt av å vise hvordan...