Hva innebærer foreldrekontroll, og har det en positiv eller negativ virkning på barn? Hva driver foreldre til å utvise kontroll over barna, selv når de ønsker å støtte deres autonomi? Er det alternative tilnærminger til kontroll, og hvordan kan disse anvendes i viktige aspekter av barnas liv, som skole og idrett? Denne boken tar for seg disse spørsmålene, samt utforsker meningen med og forutsigelsene for foreldrekontroll, og dens konsekvenser for barnas tilpasning og velvære. Temaet foreldrekontroll er ikke nytt, men det har vært mye debatt rundt begrepet, der forskere og klinikere har delt seg i to leire: noen er for kontroll, mens andre er imot. Forfatteren hevder at noe av kontroversen skyldes ulike definisjoner av begrepet, der enkelte fokuserer mer på foreldrene som utøver kontroll, mens andre retter oppmerksomheten mot kontroll over barna. Gjennom en definisjon av kontroll som 'press for at barna skal tenke, føle eller opptre på spesifikke måter', utforsker forfatteren eksisterende forskning på foreldrekontroll.