Denne caseboken er designet for å støtte fagpersoner som arbeider i ulike sammenhenger, med hensikt om å bruke vurdering i klasserommet mer effektivt for å fremme læring hos lærere og forandre undervisningspraksis, samtidig som den gir alle elever bedre muligheter til å utvikle matematisk styrke. Boken springer ut fra et samarbeid mellom matematikklærere, lærerutdannere og matematikere, som ønsker å få en dypere forståelse av vurderingens rolle som en kontinuerlig aktivitet for å hjelpe lærere med å omforme sin egen undervisning. Kjernen i hver case handler om å bruke vurdering for å forstå hva elevene forstår, hva de er forvirret over, og hvordan man kan avgjøre hva som utgjør bevis for denne forståelsen. Videre vurderer man hvilken instruksjonsstrategi læreren bør ta i neste omgang. Alle tilfellene i dette verket er basert på reelle episoder fra matematikkklasserom. De er ment som beslutningstaking øvelser, som presenterer rådata fra klasseromsbegivenheter på en enkel måte, og er designet for å stimulere til refleksjon og diskusjon.