Til tross for lærerens personlige engasjement i elevenes læringsprosess, viser det seg ofte at studentene ikke alltid er like villige til å delta. Dette kan manifestere seg gjennom både aktiv og passiv motstand, som for eksempel negative evalueringer av læreren. Denne boken tar sikte på å hjelpe lærere med å utvikle en helhetlig og integrert forståelse av de ulike årsakene til studentmotstand mot læring. Den gir en solid begrunnelse for hvordan lærere kan respondere på en konstruktiv måte og sette i verk betingelser som fremmer effektive læringsstrategier. Leserne vil få innsikt i en innovativ, integrert modell som forklarer studentens atferd og legger til rette for bevisst og informert diskusjon, evaluering, samt utvikling av effektive motstrategier. Modellen tar hensyn til den institusjonelle konteksten, miljøfaktorer, tidligere negative erfaringer fra klasserommet, studentenes kognitive utvikling, beredskap for endring, og metakognisjon. Gjennom de ulike kapitlene i boken utforskes disse elementene grundig for å gi lærere verktøyene de trenger for å møte studentmotstand på en effektiv måte.