Den oppdaterte utgaven av '10 Mindframes for Visible Learning' tar for seg ti viktige atferder eller tankesett som lærere bør tilegne seg for å maksimere studentenes suksess. Disse tankesettene, som danner grunnlaget for alle aktiviteter i skolen, bygger på prinsippet om at lærere fungerer som evaluatører, endringsagenter, læringseksperter og tilbakemeldingssøkerne. De deltar aktivt i dialog og utfordringer som er essensielle for læringsprosessen. De ti tankesettene inkluderer: - Refleksjon over og evaluering av egen innvirkning på elevenes læring. - Viktigheten av vurdering og tilbakemelding som støttende verktøy for lærere. - Samarbeid og fellesskapsfølelse som avgjørende for et godt arbeidsmiljø. - Læring bør være utfordrende, og feil må oppfattes som muligheter for videre læring. - Aktiv deltakelse i dialog, med riktig balanse mellom snakking og lytting. - Klargjøre suksesskriterier for elevene. - Bygge positive relasjoner mellom lærer og elev. Denne nye utgaven benytter seg nå av mye større data fra metaanalyser for å underbygge de presenterte tankesettene, noe som gir boken en solid vitenskapelig basis.