A Case for Teaching Literature in the Secondary School
Produktbeskrivelse
I denne innsiktsfulle boken undersøkes de ulike kreftene som påvirker engelskundervisning i skolen. Forfatteren tar for seg hvordan litteratur, kognitiv vitenskap, prioriteringen av STEM-fagene og gjeldende utdanningspolitikk er sammenkoblet, og argumenterer sterkt for viktigheten av å fortsette med litteraturundervisning i ungdomsskoler og videregående skoler. Boken stiller seg i opposisjon til de pågående 'kulturkrigene' mellom humanistiske fag og naturvitenskapene, og drar nytte av nyere forskning innen kognitiv litteraturstudier som viser den kraften som narrativ lesing besitter. Den analyserer også utdanningstrender som har marginalisert undervisning av litteratur i USA, inkludert læreplaner basert på standarder og manusbaserte læreplaner. Boken skiller seg ut ved å tilby en syntese av argumenter som støtter litteraturstudier på ungdomsskolenivå og høyere, samt eksempler på leksjonsplaner fra praktiserende lærere som demonstrerer hvordan litteratur kan ha en positiv innvirkning på ungdommers intellektuelle, emosjonelle og sosiale utvikling.