Den andre utgaven av Mark Wolfmeyers prisbelønte bok gir nåværende og fremtidige matematikklærere en grundig innføring i forbindelsene mellom matematikk og en kritisk orientering innen utdanning. Denne tilnærmingen tar hensyn til faktorer som rase, sosial klasse, kjønn, seksualitet, språklig mangfold og evner. Boken er utvidet og oppdatert fra den første utgaven, og illustrerer hvordan ulike aspekter av menneskelig mangfold og interseksjonalitet har direkte innflytelse i matematikklasserommet. Den forbereder lærere på å implementere en mer kritisk matematikkutdanning som fremmer tilgjengelighet og rettferdighet for alle studenter. Ved å fokusere på matematikklæring mot mål relatert til demokrati og sosiale- og miljømessige kriser, introduserer boken leserne for bredere, samtidige debatter og reformbeskrivelser i skolesystemet, spesielt i lys av Covid-19 og den pågående kampen for rasemessig likestilling. Med konkrete strategier, eksempler fra både formelle og uformelle læringsmiljøer, samt diskusjonsspørsmål, gir boken verdifulle verktøy for undervisning og refleksjon.