Bygger videre på Robin Alexanders banebrytende verk 'Towards Dialogic Teaching', avdekker denne boken hvordan og hvorfor en dialogisk tilnærming har en positiv innvirkning på elevers engasjement og læring. Den presenterer evidensen, utforsker de underliggende ideene og problemstillingene, og tilbyr veiledning samt ressurser for planlegging, gjennomføring og evaluering av effektiv dialogisk undervisning i ulike utdanningsmiljøer. Dialogisk undervisning utnytter kraften i samtale for å engasjere elevers interesse, stimulere deres tenkning, fremme forståelse, utvide idéer og bygge samt evaluere argumenter, noe som gir dem verktøyene for livslang læring samt for sosial og demokratisk deltakelse. Med utgangspunkt i omfattende publisert forskning, samt en høyprofilerte prøve med 5000 studenter og en uavhengig evaluering av Alexanders særegne tilnærming til dialogisk undervisning i praksis, argumenterer boka for at samtale bør betraktes som en essensiell del av utdanning og ikke bare en tilfeldig komponent i undervisning og læring.