Bygger på Robin Alexanders banebrytende verk 'Towards Dialogic Teaching', viser denne boken hvordan og hvorfor en dialogisk tilnærming har en positiv innvirkning på elevenes engasjement og læring. Boken presenterer evidensen, undersøker de underliggende ideene og problemstillingene, samt tilbyr veiledning og ressurser for planlegging, implementering og evaluering av effektiv dialogisk undervisning i et bredt spekter av utdanningsmiljøer. Dialogisk undervisning utnytter kraften i samtale for å engasjere elevenes interesse, stimulere deres tanker, fremme forståelsen, utvide ideene og bygge opp og evaluere argumenter, noe som setter dem i stand til livslang læring samt sosialt og demokratisk engasjement. Boken baserer seg på omfattende publisert forskning, samt et høyprofilerte forsøk med 5000 studenter og en uavhengig evaluering av Alexanders distinkte tilnærming til dialogisk undervisning i praksis. Den fremhever viktigheten av å betrakte samtale som mer enn bare et tillegg i undervisning og læring, men som et essensielt verktøy i utdanningens verktøykasse.