Denne spennende boken tar for seg de felles temaene i den lange og komplekse historien om massekommunikasjon. Den viser hvordan kommunikasjonsmidlene har utviklet seg i takt med sine tidsperioder, hvordan de har påvirket samfunnene i sin samtid, og hvordan de fortsatt utøver innflytelse på etterfølgende generasjoner. Boken er delt inn i seks perioder, identifisert som 'Informasjonsrevolusjoner': skriving, trykking, massemedier, underholdning, 'verktøykassen' (som vi i dag kaller 'hjemmet'), og Informasjonsmotorveien. Ved å undersøke hvordan kommunikasjonsverktøyene har påvirket og blitt påvirket av sosiale endringer, gir A History of Mass Communication studenter innen media og journalistikk en dypere forståelse av hvordan deres valgte felt former samfunnet. Med en helhetlig tilnærming til mediehistorie, oppfordrer Dr. Fang leseren til å ta en grundig titt på hvor vår kultur er på vei, gjennom de verktøyene vi bruker for å kommunisere med hverandre.