A Multimodal Approach to Challenging Gender Stereotypes in Children’s Picture Books
Produktbeskrivelse
Denne antologien gir en grundig utforskning av hvordan verbale og visuelle semiotiske elementer samspiller for å fremme likestilling og sosial inkludering i barnebøker med bilder. Boken bygger på banebrytende teoretiske studier innen multimodalitet, som inkluderer multimodal kognitiv lingvistikk, multimodal diskursanalyse og visuell sosial semiotikk. Den utvider de deskriptive studiene med et mer språklig orientert perspektiv på barnebøker med bilder. Verket undersøker valgene som forfattere og illustratører har, samt de leksikalske-semantiske og diskursive strategiene de benytter for å formidle representasjonelle, interpersonlige og tekstlige betydninger i de verbale og non-verbale komponentene i disse narrativene. Målet er å utfordre kjønnsstereotyper og fremme sosial inkludering av familier med samme-kjønnsforeldre. Boken vil være spesielt nyttig for studenter og forskere innen multimodalitet, diskursanalyse, sosial semiotikk og barnelitteratur.