A New Understanding of ADHD in Children and Adults
Produktbeskrivelse
I over 100 år har ADHD blitt sett på som en atferdsforstyrrelse. Nyere vitenskapelig forskning har imidlertid utviklet et nytt paradigme som anerkjenner ADHD som en utviklingsforstyrrelse knyttet til det kognitive styringssystemet i hjernen, spesielt de eksekutive funksjonene. Denne banebrytende boken samler viktige ideer om denne nye forståelsen av ADHD, og forklarer dem på en lettfattelig måte, samtidig som den beskriver den vitenskapelige forskningen som støtter denne modellen. Boken tar for seg sentrale spørsmål som: – Hvorfor kan personer med ADHD fokusere svært godt på enkelte oppgaver, samtidig som de har store vansker med å konsentrere seg om andre oppgaver de selv anser som viktige? – Hvordan skiller utviklingen og funksjonen i hjernen til personer med ADHD seg fra andre? – Hvordan endrer ADHD-relaterte utfordringer seg fra barndom til ungdomsår og videre inn i voksenlivet? – Hvilke behandlingsmetoder kan bidra til å forbedre ADHD-relaterte vansker? Hvordan fungerer de, og er de trygge? – Hvorfor er det vanlig at personer med ADHD har ekstra emosjonelle, kognitive og læringsrelaterte lidelser sammenlignet med andre? Denne boken gir en grundig innsikt i ADHD og tilbyr en ny forståelse av tilstanden for både fagfolk og lesere som ønsker å lære mer om ADHD.