Boken "A Theory of Adaptation" tar for seg den kontinuerlige utviklingen av kreativ tilpasning og argumenterer for at tilpasningsprosessen er sentral for vår evne til å fortelle historier. Linda Hutcheon utvikler en teori om tilpasning som spenner over flere medier, inkludert film, opera, videospill, popmusikk og fornøyelsesparker, og hun analyserer bredden, omfanget og de kreative mulighetene innen hvert enkelt medie. Denne nyutgaven er supplert med et nytt forord fra forfatteren, som diskuterer både nye tilpasningsformer og plattformer, samt de siste kritiske utviklingene innen studiet av tilpasning. I tillegg inneholder den et opplysende nytt epilog fra Siobhan O’Flynn, som fokuserer på tilpasning i konteksten av digitale medier. O’Flynn vurderer virkningen av transmediale praksiser og eiendommer på form og praksis av tilpasning, og hun studerer hvordan spillnarrativer utvides på tvers av medieplattformer, fanbaserte tilpasninger (fra Twitter og Facebook til hjemmelagde filmer), samt tilpasning av bøker til digitale formater. "A Theory of Adaptation" er en uunngåelig ressurs for alle som er interessert i forståelsen av tilpasningsprosesser i den moderne medieverden.