A Theory of Adaptation undersøker den kontinuerlige utviklingen av kreativ tilpasning og argumenterer for at tilpasningspraksis er sentral for fantasiens historiefortelling. Linda Hutcheon utvikler en teori om tilpasning gjennom en rekke medier, inkludert film, opera, videospill, populærmusikk og fornøyelsesparker, der hun analyserer bredden, omfanget og de kreative mulighetene innen hvert enkelt medium. Denne nyeste utgaven er supplert med et nytt forord fra forfatteren som diskuterer både nye adaptive former og plattformer, samt nylige kritiske utviklinger innen studiet av tilpasning. I tillegg inneholder boken et innsiktsfullt nytt epilog fra Siobhan O’Flynn, som fokuserer på tilpasning i sammenheng med digitale medier. O’Flynn vurderer virkningen av transmedia-praksiser og eiendommer på form og praksis av tilpasning, samt studerer utvidelsen av spillnarrativer på tvers av medieplattformer, fanbaserte tilpasninger (fra Twitter og Facebook til hjemmevideoer), og tilpasningen av bøker til digitale formater. A Theory of Adaptation er dermed et uvurderlig verk for alle som ønsker å forstå de mange lagene av tilpasning i vårt moderne medielandskap.