Actor-Network Theory (ANT) har fått bred anerkjennelse innen samfunnsvitenskapene de siste tretti årene, særlig innenfor forskning på vitenskap og teknologi, og tiltrekker seg nå også økende oppmerksomhet fra forskere innen utdanning. ANT-studier fremhever materialitet – objekter av alle slag – og utfordrer den tradisjonelle menneskesentrerte og sosiale tilnærmingen til utdanningsspørsmål. Denne teorien utforsker hvordan menneskelige og ikke-menneskelige elementer veves sammen på komplekse måter. I løpet av de siste årene har aktør-nettverksteorien gjennomgått betydelige endringer, noe som har gjort den til en dynamisk og mangfoldig teori som tilpasser seg ulike utfordringer. Boken gir en grundig innføring i Aktør-Nettverks Teori for utdanningsforskere i tre former. Den første delen introduserer begreper, tilnærminger og debatter knyttet til Aktør-Nettverks Teori som en forskningsmetode innen utdanning. Den andre delen presenterer utdanningsstudier som har benyttet ANT-tilnærminger for å belyse ulike aspekter av utdanningspraksis.