Boken "Adaptability in Adolescents" tar for seg konseptet tilpasningsevne og utvikling som en videreføring av Charles Darwins arbeid med tilpasning. Her undersøkes hvordan menneskesinnet benytter seg av ressurser knyttet til tilpasning for å håndtere livsendrende, utfordrende og varierte omstendigheter. Verket presenterer en integrativ prosessmodell som vurderer betydningen av sosio-demografiske faktorer, evner, personlighet og andre disponeringer i forhold til å forutsi psykologisk velvære. Dette inkluderer utfall som livstilfredshet, lykke og selvfølelse. Boken dykker dypt inn i begrepet tilpasningsevne, med særlig fokus på hvordan barn og ungdom kan utvikle seg til å bli mentalt, følelsesmessig og atferdsmessig tilpasningsdyktige. Den utforsker både generelle og domene-spesifikke konstruksjoner knyttet til fenomen som selvregulering, resiliens, oppløft og mestringsstrategier. Gjennom boken legges det vekt på utvikling og anvendelse av tiltak som skal hjelpe enkeltpersoner med å bli mer positivt tilpasningsdyktige og oppnå sine mål.