I løpet av de siste tyve årene har forskningen innen akademisk utvikling opplevd en betydelig ekspansjon, med et økende fokus på både praksis og teoretiske tilnærminger. Denne utviklingen innen akademisk utvikling følger en tilsvarende vekst i forskningen på undervisning og læring. Boken "Advancing Practice in Academic Development" bygger på disse utviklende kunnskapene for å fremme profesjonell praksis innen akademisk utvikling. Den tar for seg sentrale spørsmål som: Hvordan har akademiske utviklere og deres enheter utviklet seg i løpet av de siste tiårene? Hvordan har konteksten for akademisk utviklingsarbeid forandret seg? Hva har akademiske utviklere og deres profesjonelle foreninger lært? Gjennom hele teksten benyttes casestudier og eksempler for å belyse utviklingsscenarier og metoder. Akademisk utvikling blir betraktet fra ulike perspektiver, inkludert kritisk, faglig, prinsippfast, pragmatisk, støttende og ledelsesorientert. Denne boken er ideell for bruk i utdanning og forskning.