Boken 'Affective Learning for Contemporary Education' undersøker forholdet mellom psykologi og utdanningsstudier for å gi en ny og kritisk fremstilling av betydningen av psykologisk forskning og teorier i utdanningssammenheng. Den tar utgangspunkt i at affektive tilstander spiller en vesentlig rolle i hvordan mennesker forholder seg til omgivelsene sine. Forfatteren argumenterer for at den nåværende dominerende kognitive tilnærmingen innen psykologi ikke klarer å fange opp den erfaringsbaserte virkeligheten i menneskers liv. Gjennom en filosofisk analyse av denne kløften, presenterer kapitlene en grundig diskusjon om affektive tilstander i forbindelse med transformativ læring, kartlegger utviklingen av psykologi som et selvstendig akademisk felt, og tar i bruk klassiske læringsteorier for å tilby en bredere forståelse av komplekse argumenter knyttet til spesifikke fagfelt. Boken utfordrer leserne fra tverrfaglige bakgrunner til å engasjere seg i nye perspektiver og inspirerer til et ekte paradigmeskifte innen utdanningsstudiene, basert på sine egne teoretiske prinsipper.