Boken 'African Cinema in a Global Age' undersøker utviklingen av afrikanske filmer fra 1990-tallet og frem til i dag, innenfor rammen av det som omtales som 'Verdenskino' og etter hvert 'Globalkino'. Kenneth W. Harrow analyserer de betydelige endringene som fant sted da videoteknologi og senere digitale løsninger ble introdusert i løpet av 1990-årene, og hvordan strømmingstjenester fikk en sentral rolle i produksjonen og distribusjonen av filmer mellom 2010-årene og 2020-årene. Han påpeker hvordan etableringen av kontinentets første kommersielt suksessrike kino, Nollywood, førte til en forskyvning fra filmer med sosiale og politiske budskap til underholdningsorienterte filmer og auteur-kino. Harrow undersøker hvordan denne transformasjonen ga afrikanske filmskapere en ny frihet og resulterte i en imponerende, vedvarende strøm av kreativ, nyskapende og tankevekkende filmkunst. Boken presenterer flere kritiske filmer som markerer denne utviklingen, og gir en ny forståelse av de afrikanske filmscenene.