Romanets plass som en litterær form i Afrika er omstridt. Dets koloniale opphav og den høye prisen som setter det utenfor rekkevidde for mange afrikanere, gjør at det ikke alltid er en passende sjanger for kontinentet. Samtidig har romanen vært sentral i utviklingen av mange postkoloniale afrikanske nasjonale litterære kanoner. Denne dobbeltheten skaper en vedvarende debatt om Afropolitanisme og romanen i dagens Afrika. Boken bidrar til denne diskusjonen ved å hevde at Afrikas 'de-realisering' i global representasjon og den globale økonomien reflekteres i at den afrikanske romanen i økende grad domineres av afropolitaniske, snarere enn tradisjonelt afrikanske, estetiske former, stiler og uttrykk. Gjennom grundige analyser av en rekke betydningsfulle afrikanske romaner fra 2000-tallet, undersøker verket spenningsfeltene mellom romanens medvirkning til og motstand mot slik de-realisering. Forfatterne argumenterer for at dagens trender og eksperimenter innen afrikanske ikke-realistiske sjangere, som science fiction, magisk og animistisk realisme, afro-futurisme og spekulativ miljølitteratur, er et resultat av disse utviklingene.