Den siste tiårsperioden har vært preget av en betydelig økning i vår forståelse av kognitive systemer som ligger til grunn for matematisk læring og prestasjon, samtidig som det har vært økt oppmerksomhet rundt viktigheten av dette temaet. Boken 'An Introduction to Mathematical Cognition' presenterer internasjonal forskning på de mest sentrale kognitive problemene som påvirker matematisk prestasjon i et bredt aldersspektrum, fra tidlig barndom til voksenlivet. Forfatterne undersøker de grunnleggende ferdighetene innen både ikke-symbolsk og symbolsk tallbehandling før de går videre til emner som aritmetikk, begrepsforståelse, individuelle forskjeller og dyskalkuli, samt algebra, tallsystemer, resonnering og høyere nivåer av matematikk, inkludert formell bevisføring. Boken trekker på ulike metodologier, fra atferdseksperimenter til hjerneavbildning, og hver kapittel diskuterer sentrale teorier og empiriske funn samtidig som de introduserer oppgaver som brukes av forskere. Det avsluttende kapittelet tar for seg utfordringer som står i veien for videre utvikling innen feltet matematisk kognisjon og gir en gjennomgang av åpne spørsmål som gjenstår.