Den siste tiårsperioden har vist en betydelig vekst i vår forståelse av de kognitive systemene som ligger til grunn for matematisk læring og prestasjon, samt en økt bevissthet om viktigheten av dette emnet. Boken presenterer internasjonal forskning på de mest avgjørende kognitive problemstillingene som påvirker matematisk ytelse på tvers av en bred aldersgruppe, fra tidlig barndom til voksenliv. Den tar for seg de grunnleggende kompetansene innen både ikke-symbolsk og symbolsk tallprosessering, før den dykker inn i emner som aritmetikk, konseptuell forståelse, individuelle forskjeller og dyskalkuli, algebra, tallsystemer, resonnement og mer avansert matematikk som formelle bevis. Hver kapittel trekker på varierte metoder, fra atferdseksperimenter til hjerneavbildning, og diskuterer sentrale teorier og empiriske funn, samt introduserer viktige oppgaver som brukes av forskere. Bokens siste kapittel tar for seg de utfordringene som feltet matematisk kognisjon står overfor, og gjennomgår en rekke åpne spørsmål som fortsatt krever utforskning.