Boken 'Analysing Education Policy: Theory and Method' gir en omfattende oversikt over sentrale tilnærminger innen kritisk utdanningspolitikkforskning. Med kapitler skrevet av anerkjente forskere fra hele verden, tilbyr denne boken en autoritativ fremstilling av hvordan ulike spørsmål innen utdanningspolitikk kan bli analysert og besvart. Den første delen av boken fokuserer på tekstbaserte analysemetoder, inkludert kritisk diskursanalyse, tanker inspirert av Foucault, Indigenist Policy Analyse, medieanalyse, analyse av promoteringstekster i utdanning, samt analyser av online nettverk. I del to blir det lagt vekt på nettverksetnografi, aktør-nettverks teori, materialitet i politikk, institusjonell etnografi, dekoloniserende tilnærminger til læreplanpolitikk, samt samarbeid med barn, unge og utdanningspolitiske eliter. Hvert kapittel støttes av introduksjoner til de respektive delene, samt en samlet introduksjon og konklusjon fra redaktørene, som bidrar til å plassere og kontekstualisere innholdet på en lettfattelig måte.