Denne boken samler spesialister fra en variert demografisk og profesjonell bakgrunn, inkludert akademikere, museumscuratorer, studenter og innholdsprodusenter, for å diskutere casestudier, utfordringer og fremtidige muligheter for offentlig formidling av historie, arkeologi og kulturer i den antikke Middelhavsområdet, Nord-Afrika og Vest-Asia. Bidragene fremmer utviklingen av inkluderende metoder for kunnskapsmobilisering og kommunikasjon i offentlige sfærer, med fokus på tre hovedområder: kulturarv, pedagogikk og offentligrettet forskning. Disse områdene har vært direkte påvirket av euro-sentriske strukturer som har påstått eierskap over den antikke Middelhavs kulturarven og har bestemt hvordan dette har blitt undervist i skoler og kommunisert til almenheten. Boken er delt inn i tre seksjoner – Museer, Undervisning og Læring, og Globale og Lokale Prosjekter – der hver del tar for seg presserende utfordringer innen disse sammenkoblede feltene og tilbyr løsninger.