Kreativitet får i dag økt oppmerksomhet i Amerika, noe som avdekker de kulturelle sprikene i landet. Undersøkelser viser at folk i stor grad anser kreativitet som en ønskelig egenskap og en styrkende faktor i arbeidssammenheng, men de fleste opplever at de ikke er kreative. Akkurat som skjønnhet og rikdom synes kreativitet å være noe man universaliserer og ønsker seg, men som få faktisk føler de besitter. Bedrifter erkjenner innovasjon som avgjørende for produktivitet og vekst, men nøler likevel med å ta risiko på nye ideer. Til tross for at det er et stort fokus på den 'indre kunstner' i dagens selvhjelpsindustri, synker kreativ utdanning i amerikanske skoler. "Anxious Creativity: When Imagination Fails" undersøker dette konseptuelle kaoset, med spesiell vekt på hvordan USAs nåværende nervøsitet hemmer kreativiteten hos alle. Boken er skrevet i en engasjerende og lettfattelig stil, og trekker på moderne ideer fra samfunnsvitenskapene, økonomi og kunst. Diskusjonen dreier seg om det sammensatte problemet med å forene det uttrykksfulle potensialet i alle mennesker med nasjonens tendens til motsetning.