I kjølvannet av den økende veksten av etisk forbruk har kunder og andre interessenter begynt å stille større krav til organisasjoner om å være sosialt ansvarlige og redusere sin negative påvirkning på miljøet. Som et resultat har mange bedrifter integrert samfunnsansvar (CSR) i kjernen av sine forretningsstrategier og handlinger. Dette har ført til at flere bedrifter oppfyller sine bredere samfunnsmessige og miljømessige forpliktelser. Imidlertid har noen selskaper benyttet CSR på en manipulerende og uærlig måte. Etter hvert som interessenter blir mer bevisste på slik misbruk av CSR, ikke minst takket være den raske utviklingen av informasjonsteknologi, begynner de å straffe selskaper gjennom negativ omtale, spesielt knyttet til deres kunnskap om CSR, verdier og handlinger. I dag er interessenter mer kritiske og forsiktige i sine vurderinger av selskapers CSR-kunnskap, verdier og handlinger enn noen gang før. Med dette utgangspunktet gir denne redigerte boken innsikt i ulike interne og eksterne tilnærminger til CSR, og belyser betydningen av genuin ansvarlighet i bedriftsverdenen.