Archetype, Culture, and the Individual in Education
Produktbeskrivelse
I boken "Archetype, Culture, and the Individual in Education: The Three Pedagogical Narratives" presenterer Clifford Mayes en nyskapende tilnærming til hvordan Jungianske prinsipper kan informere pedagogisk teori og praksis. I en tid preget av det som utdanningshistorikeren Lawrence Cremin beskriver som 'det militær-industrielle-educational komplekset', er det standardiserte utdanningssystemet i ferd med å kaste skygger over både psyke og ånd hos elever. Mayes benytter dyp psykologi, spesielt arbeidet til Jung, for å fremme en arketypisk tilnærming til undervisning og læring. Han påpeker de katastrofale konsekvensene dette har for elevene når klasserommet styres av krefter som objektiviserer individet og skaper en lammede situasjon. Mayes argumenterer for at livsfortellingen vår er sterkt påvirket av vår rolle som lærende; derfor har en skolegang som kommersialiserer læring og forvandler eleven til et objekt, nevrotiske effekter som vil prege elevenes liv i lang tid framover. I del I utforsker Mayes interaksjonen...