Denne boken er samlet for å utvikle nye ideer og stimulere til diskusjoner om hva kunstutdanning innebærer i det 21. århundre, både innenfor utdanningsinstitusjoner og i samfunnet for øvrig. "Art, Artists and Pedagogy" retter seg mot lærere som underviser i kunst fra tidlig barndom til høyskoleutdanning, samt kunstnere som arbeider i lokalmiljøet, og studenter som studerer kunst i utdanning, fra bachelor- til master- og doktorgradsnivå. Boken tar for seg mer enn bare kunstpraksis; den undersøker også hva som skiller 'kunsten' i utdanningen. Gjennom å utforske to forskjellige utdanningsfilosofier, stiller boken spørsmål ved hva som er kunstens formål i utdanningen i det 21. århundre. Med spesifikk referanse til arbeidet til Gert Biesta, reiser boken spørsmål om forholdet mellom kunstene og verden, samt hva slags samfunn vi ønsker å forestille oss. Den andre filosofiske tilnærmingen henter ideer fra Deleuze og Guattari, og ser nærmere på hvordan vi konfigurerer kunst, kunstneren, og hvilken rolle kunst har.