Boken "Art as a Language for Autism" utforsker de kliniske utfordringene som ofte oppstår i arbeid med autisme ved å undersøke hvordan kunstnerisk uttrykk kan gi et kommunikativt språk for unge klienter som er faste i sine tankemønstre og preferanser. Den tar for seg hvordan både kunst- og lektorienterte tilnærminger kan fungere som effektive verktøy i terapeutisk arbeid. Boken introduserer strategier for å hjelpe unge klienter med å finne uttrykksformer som kan støtte kommunikasjon, emosjonelt uttrykk og empatisk forståelse, samt utvikle ferdigheter for avslapning, beroligelse og mestring. Dette leksikon er bygget på individuelle styrker og interesser hos klientene, og den lekne, integrative tilnærmingen tar hensyn til de sensoriske profilene og utviklingsmessige behovene til barn og ungdom med autisme. Gjennom en dypere forståelse av disse materialene og prosessene for terapi, vil leseren kunne skape et rom for sine unge klienter til å dele sine tanker og følelser.