Boken "Art, EcoJustice, and Education" setter søkelys på betydningen av samtidskunst i utdanning knyttet til økologisk rettferdighet. Den undersøker forbindelsene mellom sosial rettferdighet og økologisk velvære, og hvordan kunst kan bidra til endring i destruktive systemer. Med bidrag fra kunstnere, utdannere og forskere fra forskjellige disipliner over hele verden, utforsker boka hvordan kunst kan forstyrre etablerte tankemønstre og dominerende diskurser, inkludert tilnærminger til utdanning. EcoJustice-rammeverket presentert i boken identifiserer tre hovedelementer: kulturell økologisk analyse, revitalisering av fellesskapet og utøvelse av fantasi. Disse elementene hjelper studenter med å gjenkjenne verdien av ulike måter å vite og være på, reflektere over egne forutsetninger, og utvikle sine kritiske analytiske evner i relasjon til viktige samfunnsmessige utfordringer. Denne unike samlingen gir utdannere både praktiske ressurser og inspirasjon til å utvikle sine pedagogiske metoder. En tilknyttet nettside inneholder interaktive kunstverk og supplerende materiale.