Denne inspirerende boken fungerer som en bro mellom to viktige retninger innen leseopplæring som ofte betraktes som motstridende: forskningen på lesing og kunstneriske tilnærminger til undervisning. Selv om dagens forhold til leseopplæring plasserer disse metodene som diametralt motsatte, beskriver forfatterne Young, Paige og Rasinski hvordan lærere kan bruke prinsippene fra lesevitenskapen for å engasjere elevene i kunstnerisk, engasjerende og autentisk undervisning. Forfatterne viser hvordan effektiv undervisning er en dynamisk prosess som krever både handlekraft og kreativitet, og de demonstrerer hvordan lærere kan gjøre kunstneriske tilpasninger basert på elevenes spesifikke behov i ulike kontekster. Boken inneholder flere kapitler som gir en rekke eksempler og forklaringer på hvordan kunstnerisk undervisning integreres i leseopplæring og hvordan den kan øke elevenes motivasjon og positive holdninger til lesing. De presise og praktiske kapitlene dekker sentrale emner, inkludert fonemisk bevissthet, leseferdighet, ordforråd, vurdering, hjemme- og familielesing, og mye mer.