Denne boken tar opp og utforsker egnede måter å bruke AI-teknologi på for å styrke utdanningspraksis, spesielt innen K-12 undervisning og læring. Siden lanseringen av OpenAI ChatGPT i november 2022 har det vært mye debatt om hvorvidt man skal "prate eller jukse", samtidig som flere lærere har begynt å undersøke hvordan de kan "legge til eller integrere" denne teknologien i undervisningen. Forfatterne stiller flere spørsmål: Hva kan ChatGPT generere? Hvor nøyaktig er innholdet som produseres? Hvilke hensyn bør lærere ta når de bruker AI-teknologi for studentenes læring? I hvilken grad kan ChatGPT måle seg med mennesker når det gjelder læringsresultater? ChatGPT er først og fremst et verktøy, men det har store konsekvenser for utdanningsfeltet og endrer måten mange tenker på utdanning. Bidragsyterne i denne boken graver dypere i de etiske problemene som generativ AI og andre nye teknologier i AI&ED reiser, og gir en oversikt over praksiser basert på førstehåndserfaring.