Boken 'Artificial Intelligence in Cultural Production' gir en grundig akademisk analyse av samspillet mellom kunstig intelligens (AI), digitale plattformer og populærkultur. Målet er å forstå hvordan plattform- og kulturindustrier har omformet og utviklet AI-drevet algoritmisk kulturproduksjon og konsumering. I en tid preget av fundamentale endringer innen medie- og kultursektoren, drevet av fremveksten av», store datamengder, algoritmer og AI, undersøker boken hvordan mediemiljøet og populærkulturen utvikler seg for å imøtekomme behovene til både medie- og kulturindustier samt forbrukerne. Analysen beskriver den raske utviklingen av AI-relevante retningslinjer fra globale myndigheter og identifiserer sentrale politikkproblemstillinger. Den tar for seg hvordan selskaper innen kulturindustrier benytter AI og algoritmer for å fremme nye former for kulturproduksjon og distribusjon. I tillegg undersøker boken endringer i kulturkonsum ved å analysere hvordan AI, algoritmer og digitale plattformer påvirker forbruksvaner. Til slutt vurderes det om myndighetene og...