Denne boken gir leserne en grundig innføring i definisjoner og eksempler på kunstbasert utdanningsforskning. Den identifiserer spenninger, spørsmål og modeller innen feltet, og gir praktisk veiledning for både nybegynnere og mer erfarne forskere. Etter hvert som kunstbasert forskning får økende betydning og popularitet innen utdanning og samfunnsvitenskap, reduseres barrierene mellom empirisk, institusjonell og kunstnerisk forskning, noe som åpner opp for nye muligheter for diskusjon, overveielse og refleksjon. Boken svarer på et stadig større, globalt behov for å forstå og navigere i dette utviklende forskningsområdet. Med et mangfold av bidragsytere vever teksten sammen kritiske essays om kunstbasert forskning innen litteratur, visuell kunst og scenekunst, samt eksempler på fremragende arbeid i teori og praksis. I den andre utgaven er det et tillegg av fokus på de historiske og teoretiske grunnlagene for kunstbasert utdanningsforskning for å veilede leserne gjennom utviklingen av feltet siden dets oppstart.